Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze?

przez Redakcja
motocykl

Każdy miłośnik motocykli wie, że aby układ zapłonowy mógł działać, potrzebuje elektryczności. Silnik nie da rady zmienić paliwa w energię bez użycia prądu, a wtedy motocykl nie ma możliwości ruszenia z miejsca. Za przekazanie oleju napędowego bądź benzyny odpowiedzialna jest właśnie cewka zapłonowa. W tym artykule opowiemy o budowie tego komponentu i objawach jego ewentualnego uszkodzenia.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową motocykla? Budowa i działanie elementu

Podstawową rolą cewki zapłonowej jest nagromadzenie energii elektrycznej, która zostaje pobrana z akumulatora. Zmienia prąd o niskim napięciu na taki osiągający nawet do 30 000 V. Za sprawą tak wysokiego napięcia układ może wyprodukować iskrę rozpoczynającą proces spalania.

Budowa tej części nie jest skomplikowana. Cewka składa się z dwóch zwojów drutów – pierwotnych i wtórnych. Te pierwsze są grubsze oraz mniejsze, mają ładunek dodatni, a ich zadanie polega na pobieraniu prądu. Natomiast ładunek ujemny ma zwój wtórny, który nie jest tak gruby, ale został wykonany z nawet 100 razy cieńszego drucika.

Zwoje zabudowane to szczelny rdzeń z metalowych płytek, które pokryte są dedykowaną, szczelną izolacją. Mechanizm ten został zamknięty w plastikowej obudowie. Często, kiedy kupujemy cewkę zapłonową fajkę, w zestawie mieszczą się również inne elementy do montażu.

Sposób działania cewki zapłonowej

Zadaniem cewki jest doprowadzanie prądu do uzwojenia – tam zostaje nagromadzony i zmieniony w pole magnetyczne. Później pole się załamuje oraz wytwarza się prąd indukcyjny poprzez zamknięcie obwodu. Następnie przechodzi na zwojenie wtórne, potęgujące jego napięcie. Poprzez gwałtowne, a zarazem kontrolowane przerwanie obwodu uwalniany jest prąd o ogromnej mocy. Dzięki stykowi wysokiego napięcia energia przedostaje się do świecy zapłonowej, która zamienia ją w iskrę.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motocyklu? Wykrywanie problemów

Szarpanie podczas dodawania gazu i falowanie obrotów silnika jest najczęściej spotykanym objawem uszkodzenia. Kolejne oznaki to większe zużycie paliwa oraz kłopoty z odpalaniem. Mogą zdarzyć się też problemy z uruchomieniem motocykla, gdy występuje wysoka wilgotność powietrza za sprawą deszczu, śniegu czy mgły. Wówczas uszkodzona cewka nie będzie przekazywała iskry na świecę, a zacznie wypuszczać ją poza układ za sprawą wilgoci, która jest naturalnym przewodnikiem.

Kolejne objawy uszkodzonej cewki obejmują zapalenie się kontrolki “check engine” na desce rozdzielczej, nieprawidłowe funkcjonowanie wszystkich cylindrów i problematyczną jazdę na zimnym silniku. W takiej sytuacji warto szukać usterki bezpośrednio na tym komponencie.

Sprawdzanie cewki zapłonowej w praktyce

W celu zdiagnozowania sprawności cewki zapłonowej musimy skorzystać z pomocy omomierza. To urządzenie umożliwi obserwację wartości prądu, jaki przyswaja i przetwarza komponent. Jak prawidłowo go użyć?

Najpierw podłączamy do cewki omomierz i sprawdzamy rezystancję. Poprawne wartości mogą się znacząco różnić zależnie od posiadanego motocykla oraz typu silnika. Zanim przystąpimy do pomiarów, sprawdzamy wytyczne instrukcji pojazdu lub samej cewki. Jeśli wartości nie są zgodne z wytycznymi, to znak, że należy wymienić komponent na nowy.

Pamiętajmy, że nie w każdej sytuacji sprawdzenie cewki zapłonowej zwykłym omomierzem jest możliwe. Jeśli doszło do wewnętrznego zwarcia międzyzwojowego, wówczas zachodzi konieczność użycia urządzenia diagnostycznego – oscyloskopu. Jest on na wyposażeniu warsztatów, dlatego nie obejdzie się bez pomocy mechanika. Zdarza się, że specjaliści korzystają także z komputera, który jednoznacznie wskaże uszkodzenie cewki.

Nie ma konieczności wymieniania cewki zapłonowej na zapas. Nową część montujemy więc tylko wtedy, gdy stara uległa uszkodzeniu. Często zdarza się, że założona część posłuży nam nawet przez 200 000 kilometrów. Wymieniamy ją, gdy nastąpi jej awaria, dlatego warto cyklicznie sprawdzać jej działanie – nie tylko pod kątem wewnętrznych usterek, ale też uszkodzeń na obudowie. W takiej sytuacji także zachodzi konieczność zakupu nowej części i prawidłowe jej założenie. W sytuacji, gdy jesteśmy laikami – najlepiej udać się do warsztatu.

Zobacz podobne artykuły