Copywriter – kim jest i czym się zajmuje?

przez Redakcja
marketing

Copywriting zyskuje w Polsce coraz większą popularność, a to dlatego, że każdego dnia zdecydowana większość społeczeństwa korzysta z internetu, poszukując w nim różnego rodzaju informacji. Co robi copywriter? Kto to jest i jakie są jego główne zadania? Ile zarabia copywriter? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te właśnie pytania.

Copywriter – co robi i na czym polega praca z tekstem

Czym zajmuje się copywriter? Osoba na tym stanowisku na co dzień pracuje z tekstem, a w zasadzie tworzy je na różne potrzeby, zazwyczaj związane z prowadzeniem większych lub mniejszych kampanii reklamowych. Często skupia się na komponowaniu krótkich treści – sloganów reklamowych, zawartości ulotek, opisów produktów. Z drugiej jednak strony copywriterzy nie ograniczają się jedynie do nich, bowiem mogą także tworzyć artykuły sponsorowane, teksty blogowe czy na strony internetowe, które z jednej strony muszą być czytelne dla użytkowników, z drugiej zaś zoptymalizowane pod kątem SEO.

Coraz częściej copywriter tworzy także profesjonalne teksty o charakterze naukowym, które wymagają przeprowadzenia szczegółowego reaserchu. W takim przypadku powinien on posiadać wiedzę na temat, na jaki pisze dany artykuł, choć często tego rodzaju treści konsultowane są ze specjalistami.

Wiadomo już, kto to copywriter i co robi na co dzień. Pozostaje pytanie, kto właściwie może nim zostać? Otóż to, jak wygląda praca jako copywriter, mówi samo za siebie – musi być to osoba, której nieobcy jest przede wszystkim internet oraz zasady, jakie nim rządzą. Dodatkowo copywriter musi mieć tak zwane lekkie pióro, czyli umiejętność pisania tekstów, które zainteresują czytelnika. Powinien swobodnie operować środkami stylistycznymi, lecz przy tym przestrzegać wszelkich zasad gramatyki, ortografii czy interpunkcji. Czasami copywritingiem zajmują się marketingowcy, często pracują w ten sposób osoby, które ukończyły filologię polską. Niemniej jednak nie ma konkretnych wymogów, jakie musiałby spełniać kandydat na stanowisko copywritera. Nawet agencje reklamowe, poszukując osób do pracy, stawiają głównie na portfolio i doświadczenie w branży, a nie konkretne wykształcenie.

Praca jako copywriter – czy jest opłacalna?

Copywriter może pracować jako freelancer, przyjmując zlecenia od konkretnych osób i rozliczając się za pomocą faktury bądź umowy cywilnoprawnej. Może on także podjąć pracę w profesjonalnej agencji marketingowej w ramach umowy o pracę. Ile zarabia copywriter w poszczególnych przypadkach? Otóż profesjonalny copywriter, który pracuje jako wolny strzelec, może zarobić nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. Najlepsi mogą zyskać nawet i 10 000 zł, jednak należy pamiętać, że od tej kwoty trzeba jeszcze odprowadzić podatek, ewentualnie także składki ZUS. Co ważne, osoba samozatrudniona musi na własną rękę poszukiwać klientów, przez co ponosi duże ryzyko zawodowe. W przypadku copywritingu ceny są różne – ci, którzy zajmują się głównie pisaniem prostych artykułów zarabiają mniej, niż osoby, które podejmują się pisania profesjonalnych tekstów. Nieco inaczej wygląda sytuacja copywriterów, którzy są zatrudnieni w agencjach marketingowych. Jeśli posiadają także umiejętność pozycjonowania stron internetowych, montowania wideo czy obróbki graficznej, mogą liczyć na naprawdę wysokie wynagrodzenie. Jeśli zaś do ich głównych obowiązków należy tworzenie treści reklamowych, to zazwyczaj podstawowa pensja wynosi 3000–5000 zł netto. Oczywiście, wszystko zależy od konkretnej agencji oraz rodzaju tekstów, jakie na co dzień tworzy copywriter.

Można więc stwierdzić, że zawód ten jest naprawdę opłacalny, o ile dana osoba posiada umiejętność tworzenia tekstów różnego typu. Co więcej, copywriter powinien stale doskonalić swój warsztat. Coraz częściej wymaga się od niego, aby poprowadził profil w mediach społecznościowych czy stworzył stronę internetową bądź sklep online. Oczywiście, są to umiejętności wykraczające poza klasyczny copywriting, jednak realia rynkowe jasno pokazują, że osoby, które chcą osiągać wyższe zarobki, będą musiały wykazywać się również innymi zdolnościami. 

Zobacz podobne artykuły